Bisættelse/begravelse

Bisættelse eller begravelse aftales med præsten og ved kontakt til kirkekontoret kan du få oplyst, hvilken præst du skal henvende dig til. Herefter aftaler præsten en samtale med de efterladte.

Ved dødsfald er der mange praktiske ting at tage stilling til og sørge for. Du kan finde en trin-for-trin vejledning: Vejledning til pårørende på Folkekirken.dk

Mange vælger at kontakte en bedemand, som kan hjælpe med at ordne de nødvendige papirer, anmelde dødsfaldet, kontakte kirkegård eller krematorie og lignende. Du har også mulighed for selv at stå for det praktiske og i så fald skal du udover at kontakte præsten også selv kontakte krematorie eller kirkegård og anmelde dødsfaldet via Borger.dk: Anmod om begravelse eller ligbrænding.

Dødsattest

Ved dødsfald udstedes en dødsattest af lægen, som sørger for at indsende attesten digitalt til begravelsesmyndigheden, det vil sige afdødes bopælssogn. Anmelderen af dødsfaldet kan bede om at få udleveret en personattest herfra. Den lægelige dødsattest kan derimod ikke udleveres i sognet.